A Karib-tenger kalózai : A Fekete Gyöngy átka alapötletét a Disney-park egyik közkedvelt látványossága adta, amely a karib-tengeri kalózok életét mutatja be a látogatók számára. A Disney Stúdió vezetői jól tudták, hogy egy ilyen látványos és romantikus történet filmre vitelére az egész szakmában csak egy ember képes: a legendás producer, Jerry Bruckheimer. És Bruckheimer, aki mindig is szerelmese volt a kalózfilmeknek, és régóta szerette volna letenni a névjegyét ebben a műfajban, túlontúl nagynak érezte a kihívást ahhoz, hogy nemet mondjon. Bruckheimer forgatókönyvírónak a Shrek két szerzőjét, Ted Elliotot és Terry Rossiót nyerte meg, akik azzal az javaslattal álltak elő, hogy a hagyományos kalóztörténetet természetfeletti elemekkel kellene izgalmasabbá tenni. Brucheimer lelkesen fogadta az ötletet, a két forgatókönyvíró pedig vadul nekilátott a vázlat kidolgozásának. Még javában dolgoztak a könyvön, amikor Bruckheimer már nekifogott összeállítani a stábot. Rendezőnek Gore Verbinskit, A kör és A mexikói rendezőjét szemelte ki. Gore egyéni stílussal és rendkívül nagy szakmai tapasztalattal rendelkezik, továbbá ragyogó a humora mondja Bruckheimer. Nem kellett túl sokat kapacitálni, az első találkozásunkkor rábólintott a felkérésre. Imádom a kalózokat. A kalózkodás számomra nem annyira a rablásról, mint inkább a zabolátlan szabadságvágyról szól magyarázza Verbinksi. Abban a korban, amikor a kalózok éltek, kegyetlen törvények uralkodtak, egy szelet kenyér ellopásáért fellógatták az embert. Aki alacsony sorból származott, és boldogulni akart, kénytelen volt áthágni a szabályokat. A rendező megvolt, következhetett a szereposztás. A Bruckheimer-filmek híresek arról, hogy mindig elképesztő sztárparádéval kényeztetik a közönséget. Nem kivétel ez alól A Karib-tenger kalózai nem. Álomcsapat jött össze mondja Verbinski. Ritkán adatik meg rendezőnek, hogy ennyi kiválósággal dolgozzon. A néző imádja a sztárokat, de legfőképp azt szereti, ha kedvenceit szokatlan szerepkörben látja viszont magyarázza Bruckheimer. A főszerepre olyasvalakit kerestünk, akit senki sem várna egy Disney-filmben. A választásunk Johnny Deppre esett. Aki ismeri őt, tudja, hogy nem könnyű becserkészni. Sztárgázsival nem lehet levenni a lábáról, csak olyan munkát vállal el, ami művészileg is kielégíti. Ezúttal személyes okok is közrejátszhattak abban, hogy igen mondott a felkérésre: a gyerekeit akarta meglepni ezzel az alakítással. A srácok biztos élvezni fogják apuka alakítását, bár Sparrow kapitány távolról sem az a típus, akit példaképül lehetne állítani a gyerekek elé. Jack alapjában véve egy széltoló mondja Verbinski. Kemény fickó, de ha nem muszáj, nem harcol, inkább a csavaros eszét használja. Jack mindig a talpára esik, és sohasem adja fel elemzi a figurát Depp. Egyetlen szerelme a hajója, amely a szabadságot szimbolizálja számára: az egész történet során nem akar mást, mint visszaszerezni azt. Közben persze elkövet tisztességtelen dolgokat, de igazából csak egy valami érdekli: bármi áron visszaszerezni a Fekete Gyöngyöt. Depp hatalmas ambícióval látott neki a szerep kidolgozásának. Teljesen újszerű figurát akart létrehozni, és megalkotásához a Rolling Stones legendás gitárosát, Keith Richardot használta modellként. Minden kornak megvannak a maga rockcsillaga. A XVII-XVIII. századé a kalózok voltak magyarázza. Sparrow kapitány nagy ellenfelét, a velejéig gonosz Barbarossát az Oscar-díjas Geoffrey Rush alakítja. Olyan színészt kerestünk, aki méltó párja és ellenpontja Deppnek magyarázza Bruckheimer. Rush zseniális művész, és az ördögi figurákat különösen nagy fantáziával kelti életre. Rush ugyanolyan alapossággal látott készült a szerepre, mint Depp. Bonyolult karakterrajzot készített az elátkozott kapitányról, és egészen a gyerekkoráig visszamenőleg kidolgozta az élettörténetét. Rush és Depp mániákus igényessége a forgatáson is megmutatkozott: a felvételek között folyamatosan a két forgatókönyvírót nyúzták (akik a Bruckheimer-filmek hagyományainak megfelelően végig jelen voltak a forgatáson), és jeleneteiket csiszolgatták velük. Geoffrey teljesen kiszámíthatatlan beszél partneréről Depp. Mindig változtat valamit a jeleneten, imádja kizökkenteni és új ötletekkel zavarba hozni a partnerét; egyszóval szakasztott olyan, mint én. Will Turner, a jóképű ifjú kovács szerepére Bruckheimer A Gyűrűk Ura Legolasát, Orlando Bloomot kérte fel, akinek képességeiről korábbi közös filmjükben, A Sólyom végveszélyben című produkcióban már meggyőződhetett. Óriási szerencsével még azelőtt sikerült megszereznem, hogy kitört volta körülötte ez A Gyűrűk Ura-hisztéria mondja Bruckheimer. Orlando egy naiv, tisztességes fiatalember formál meg, aki váratlanul egy életveszélyes kaland kellős közepébe csöppen, de megállja a helyét, és a történet végére igazi férfivá érik. Az egész filmben övé a legnehezebb szerep dicséri ifjú kollégáját Depp. Jack Sparrow, a dörzsölt kalóz és Will Turner, a talpig becsületes ifjú kapcsolata tele van feszültséggel elemzi a két figurát Bruckheimer. Will apa nélkül nőtt fel, azok a tengerésztisztek a példaképei, akiket Port Royalban maga körül látott. De Sparrow mellett megtanulja, hogy az ostoba társadalmi szabályokat igenis át kell hágni. Will szerelmét, Elizabeth Swannt a 18 esztendős angol Keira Knightley alakítja, akit korábban a Baljós árnyak és a Csavard be, mint Beckam című filmekben láthattunk. Knightley legnagyobb szívfájdalma az volt, hogy nem kellett ugyanolyan vívótréningen átesnie, mint nagynevű színésztársainak. Verekszem a filmben gyertyatartóval, rúddal, még ágytállal is, csak épp karddal nem. De Jerry és Gore megígérte, hogy a következő filmünkben írnak nekem egy vívójelenetet. Elizabeth atyját, Swann kormányzót a nagyszerű angol színész, Jonathan Pryce formálja meg, Norrington sorhajóhadnagyot pedig, akihez Swann mindenáron hozzá akarja kényszeríteni a lányát, az ugyancsak angol Jack Davenport kelti életre. Elizabeth apja nem gonosz, csak úgy véli, hogy az alacsony származású Will Turner nem méltó a lánya kezére magyarázza Verbinski. Jonathan Pryce nagyszerűen oldotta meg a szerepet: az ő Watherby Swannja nem egyszerűen egy arrogáns angol főtiszt, hanem egy aggódó apa, aki a legjobbat akarja a lányának. A jóképű, törekvő Norrington alakítójáról Jack Davenportról így vélekedik Verbinski: Jack igazi karakterszínész, aki kiválóan ért hozzá, hogy humoros elemeket keverjen a játékába.. Míg Keira Knightley a kardot, Davenport a látványos kalózruhákat irigyelte színésztársaitól Elnéztem Johnnyt a színes fejkendőjével és a rasta hajfürtjeivel, és majd megszakadt a szívem. Én úgy néztem ki a jelmezemben, mint egy fagylalt. A főszereplőket tömérdek színes figura veszi körül a filmben. Különösen Barbarossa kalózai mulatságosak, akiket a kapitány a világ különböző részein kikötői kocsmák mélyéről szedett össze. Válogatásukra a producer és a rendező is különös gondot fordított, és a vidám kompánia a forgatási idő alatt és után is megszámlálhatatlan órát töltött együtt. Őrült társaság volt, a karibi forgatáson külön szárnyban laktak, és a valóságban is úgy éltek, mint a kalózok emlékezik Rush. A színészeken kívül fontos szerep jutott a filmben néhány állatnak. Barbarossa hűséges majmát két cabochon majom alakította, egy hím és egy nőstény: kedves kis hófehér pofácskájukat növényi festékkel színezték sötétre, hogy démonibban hasson. Rush külön kiképzést kapott, hogy megfelelően tudjon bánni a majmokkal. Minden kalózfilm nélkülözhetetlen kelléke a vállon ülő papagáj: őt három madár játszotta, az első ücsörgött, a második beszélt, a harmadik pedig röpdösött. Az üldögélős madár olyan étvágygerjesztőnek találta az őt hurcoló színész, David Bailie fülét, hogy folyamatosan és nagy élvezettel csipegette a forgatáson. A stáb már épp indulni készült a karibi forgatásra, amikor kiderült, hogy a szigeteken súlyos fertőző betegség tizedeli a madárállományt, és tilos bevinni papagájokat. A produkció egyik állatszelidítője ekkor nagy sietve a helyszínre utazott, és felhajtott egy maradat, amely színben, mintázatban hasonlított a korábbi papagájokra. Az állatok bizalmatlanságának legyőzéséhez azonban idő kell: az idomár úgy igyekezett felgyorsítani a folyamatot, hogy éjjel-nappal a kezén, vállán hurcolta a madarat, és folyamatosan beszélt hozzá. A módszer bevált: a papagáj nagyszerűen helyt ült a karibi forgatások során. |